سلول های انسانی می توانند عملکرد اصلی خود را برای مبارزه با دیابت تغییر دهند

14فوریه 2019 - برای اولین بار، محققان نشان دادند که سلول های عادی انسان می توانند عملکرد اصلی خود را تغییر دهند. این خبر امید تازه ای برای بیماران مبتلا به دیابت است.

در کتاب های مرجع زیست شناسی گفنه می شود که اکثر سلول ها تنها می توانند به یک نوع سلول با یک نوع عملکرد متمایز شوند. بر اساس نتایج جدید محققان دانشگاه برگن و همکاران بین المللی آنها دردانشگاه ژنو(UNIGE)، دانشکده پزشکی هاروارد، دانشگاه Leiden و مرکز سلول های بنیادی اورگان OHSUبه نظر می رسد که برخی از این کتاب های مرجع نیازمند بازنویسی هستند.

آخرین تحقیقات این تیم نشان می دهد که بر خلاف آنچه قبلا تصور می شد، سلول های بدن انسان قادر به تمایز به بیش از یک نوع سلول می باشند. آنها اولین محققانی هستند که تاکنون موفق شده اند، سیگنال های درون سلول های انسان را مدیریت کنند، به طوری که این سلول ها بتوانند عملکرد اصلی خود را تغییر دهند.

پروفسورHelge Ræder، مدیر گروه سلول های بنیادی دیابت، از دپارتمان علوم بالینی UiB، می گوید: با تأثیر بر سلول های تولید کننده گلوکاگون در پانکراس، ما آنها را قادر ساختیم که به جای گلوکاگون به تولید انسولین بپردازند. این ممکن است منجر به ابداع درمان هایی جدید برای دیابت شود.

محققان شاهد آن بودند که پس از پیوند سلولهای دستکاری شده ی آلفای انسانی به پانکراس موشهای دیابتی، آنها از دیابت رهایی یافتند و به محض اینکه این سلول ها را از بدن موشها خارج کردند، بیماری دیابت آنها مجددا آغاز شد.

سلولهای مقاوم

این مطالعه همچنین نشان داد که این سلول های دستکاری شده علاوه بر تولید انسولین در برابر سیستم ایمنی بدن -که معمولا در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به سلول های بتا حمله می کند-، مقاوم تر هستند. دکتر Ræder توضیح داد: این بدان معنا است که ما احتمالا می توانیم از سلول های خود بیمار برای درمان دیابت استفاده کنیم، بدون اینکه نگران باشیم که سلول های دستکاری شده در نهایت توسط سیستم ایمنی نابود می شوند. هم اکنون امکان انتقال سلول های تولید کننده ی انسولین از اهداکنندگان مرده به بیماران دیابتی وجود دارد. اما چالش بزرگ اینست که سلولهای اهدایی کافی نمی باشند و ما تنها می توانیم یک بخش بسیار کوچک از بیماران را با این روش درمان کنیم.

گامی به سوی یک نوع ژن درمانی جدید

 دکتر Ræder معتقد است که این روش جدید تنها محدود به تغییر عملکرد سلول های پانکراس نیست. او فکر می کند که این انعطاف پذیری در بسیاری از انواع دیگر سلول های بدن انسان نیز یافت می شود و ممکن است به ابداع درمان های جدید برای بسیاری از بیماری ها کمک کند.

دکتر Ræder می گوید: توانایی سلول ها برای تغییر عملکردشان ممکن است در درمان بیماری های دیگر ناشی از مرگ سلولی، از جمله بیماری های نورولوژیک(عصبی)، حملات قلبی و سرطان، مهم باشد.

منبع:

https://www.uib.no/en/med/124630/human-cells-can-change-job-fight-diabetes

https://www.news-medical.net/news/20190214/Human-cells-can-change-their-original-function-to-battle-against-diabetes.aspx